Reportage

Har nu börjat med att göra om Christer Källroos bogserkärra.
Det är en Super Cub från The World Models.
Spännvidd: 3580 mm
Längd: 2310 mm
Vikt flygklar: 13 KG

Modellen skall få ny klädsel i form av Solartex som skall sen lackeras hos min lokala lackeringsfirma. Nya roderhorn, roderlänkar, rodergångjärn.
Sidorodret skall få ett vajersysytem istället för ett fast servo där bak som tidigare.

Till klaffarna skall jag montera riktiga klaffgångjärn

Som motoralternativ ersätts MVVS 110 cc med en Zenoah ZG 80 PCI, en tvåcylindrig boxer på 80 cc med elektronisk tändsystem. propeller alternativ 2-blad 26 x 12 , 3 blad 22x12, 23x12.
All elektronik och länkage är nedmonterat.

Klädsel är borttagen på kropp,stabbe,fena,höjd och sidoroder, sliparbetet att ta bort mest möjliga gammal oracover har börjat.

Naken vinge, här skall framkantens balsaflak, över/undersida ersättas med 1 mm plywood.

1 mm plywood till vingens framkant.

En lucka skall tillverkas, lättare att komma åt vingskruvar och kablar från insidan.

Solartex och en killswitsch från EMCOTEC som fungerar bra och är enkel att konfigurera.

Paket med massa tillbehör från Gromotec i Tyskland kom idag.

Multiplex monterad i vingroten.Vingmuttrar monterade.

En liten vagga till tankmontering

Höjd & sidoroder skall nu få sin beklädnad.

Idag kom motorn. "ein schmuckstuck" som tysken säger.

Inann lackering skyddar jag servokablar med en liten servolucka.

Pingångjärn i Skevrodren

Riktiga klaffgångjärn till klaffar, detta för att få en bättre verkan i och med att det blir en luftspalt
mellan vinge och klaff.


Några detaljer gjorda till luckan.

Tanken på plats.

 

Sidoroder med vajer. Fästena för PB lipoaccar i botten.


PB fastsatt med bitar av tygonslang mot vibrationer.

Helgen 16-17 April är det dags för lackering hos Högbergs i Skene.

 

Fortsättning följer.

Hälsn/Jörgen Holmström