Reportage

Svaret kommer i slutet.

Som alla vet så är mina flygplan lite lätt undermotoriserade.  Förra året tänkte jag rätta till situationen genom att montera en Leomotion 90 hkp motor i foxen.   Sagt och gjort.  Första flygningen så steg planet som förväntat. Andra fygningen lite sämre.  Tredje flygningen knappt alls.   Kollar motorn då jag ligger klart under max amp och kör bara 6 celler i stället för 14.  Motorn har en distinkt odör som alla känner igen som har lekt med elmotorer.   Brunnit!!   Mailar säljaren i Tyskland om vad som hänt.  Han bedyrar att det det är en bla bla Leomotion och den tål detta gott och väl.. Skickar motorn till Leomotion för reparation.   Får till svar "Hur har du fått tag i denna motor?????   Det är en prototyp som aldrig skulle ha lämnat oss!"  Diskussion med säljaren som påstår att jag ljuger osv osv osv.  Senare framkommer det att säljaren har en kompis som är bekant med Leomotions grundare.   Leo får all korespondance.   Till slut kommer vi överens om ett bra pris för ombyggnad av min motor.

 

 

Den har nu monterats i min 4 Fox.    Provkör motorn i hobbyrummet för att kolla rotationsriktning.  Går åt fel håll.  Programerar om mitt Jeti reglage.  Går åt rätt håll nu.  Tänker att här inne kan jag inte dra fullt.   Det regnar ute.  Själv klart så sätter jag då planet i dörr öppningen med motorn ute och resten inne så inte radion och annat blir blött.  Ger Järnet!   Tänker först att det blåser bra.  Sedan blir det Jä...igt dammigt.  Vänder mig om och då ser jag inte bortre väggen.   Går och öppnar garagedörren och dörren till garaget.   Drar fullt i ca 2 minuter.  Bara 102 Amp och 24 Volt med 3 bladig 14x10.   Hobby rummet har nog inte varit så rent sen vi flyttade in.    Så SNABB dammar man.. 

 

Klantigt men ganska roligt ändå.