Årets flygäventyr med storsegel och tillhörande bogserare har slått alla rekord på Brännebrona Flygklubb.

För att inte tala om väder och markförhållanden under året som har varit mycket goda jämfört med 2012. Då fick vi ställa in IGG träffen på Brännebrona.

Under 2013 år har vi verkligen fått kompensation.

alt

alt

alt

Det hela började med att jag monterade klart Belancan och Gunnar målade den. Då blev Ulf Svartén väldigt sugen på att flyga med sin ASW 20. Nu fattades det något väsentligt för att kunna flyga segel och det var ju en bogserare. Ulf är en innovativ man, han monterade helt sonika på en dragkrok på sin ”IMAC” JAK (170cc). Huksflux hade vi en bogser modell på klubben. Naturligtvis så funkade detta alldeles utmärkt.

Strax därefter blev även Belancan klar för provflygning. Även denna modell fungerade efter lite justeringar.

alt

alt

Göran Gustavsson hade tidigare gott i funderingarna på att införskaffa sig en storsegel modell. Det blev en K8 på 6 m från Arne men det räckte inte med den utan han beställde även en Graunau baby på 6 m från HAB. Vet ni, det tar bara 4 timmar att montera ihop en K8, enligt instruktionen vill säga. Jag har för mig att det tog någon vecka, hur som helst så är det riktigt fina och välgjorda modeller enligt min mening och helt klart värda pengarna. Montering, balansering och justering så var jungfru resan med K8:an helt otrolig. Jag vet eftersom det var undertecknad som fick den stora äran. Gunnar tog upp Graunau baby:n och den var lika fin. Nu skall man ha klart för sig att dessa maskiner är seglare, så några medvetna konster har ännu inte presterats och lär väl inte heller göras.

Ja, nu har vi i detta läge med två bogser modeller och tre stora segelmodeller vilket skall väl räcka ett tag att flyga med….nä, det blir mer!

Göran fick blodad tand för stora modeller och Gunnar fick färdigt sin Belanca Citabria (240cc).

När Gunnar gjorde den första resa med sin ”GIGANT” var han nog lite nervös, ingen visste hur en så här stor modell skulle bete sig. Kommer motorns dragkraft att räcka vilken roderharmoni har modellen o s v.

Försiktigt ökade han till ¾ gas, rak kurs mot vind med förväntad lyft på ca 25 m. Kan ni tänka er den lyfte på 6 m, jag stegade, på ¾ gas, imponerande. Ja modellen var otroligt stabil och lugn och detta smittade av sig på piloten. En härligt jungfru tur kan man tänka.

Å så te de andra…!

alt

Göran beställde en Bergfalke på 3,30 från Höllein. Gunnar köpte en Tysk K8 på 6 m (”HemkraftWerken”) alltså byggd från scratch. Otroligt välbyggd. Dessutom köpte han en MINIMOA på 5,6 m från LEMYU i Kina via FlygMagazinet.

Mickael Scander sålde sin Belanca Decathelon med en VALACH 170cc 4-t till Gunnar och även den börja bli klar.

Nu är det väl slut ändå….. nä det är inte säkert. Den vise får se..

Tänk vilken sommar det blir nästa år.
5 st bogser modeller, 6 kanske 7 segel modeller samt lite annat smått å gott.

En liten fundering bara…hur ska vi få tid å flyga me alla modeller….??

Nå ja det blir en annan fråga som kan vara rätt god att smaka på.

En sak är klar att nu kommer det att bli lite mer spontana bogser helger på Brännebrona Flygklubb med början på vårkanten. Kolla upp tider mm på denna hemsida (IGG). Deltagandet är frivilligt. Naturligtvis skall inte de ordinarie fasta träffarna påverkas.

 

Till sist vill jag å klubbens vägnar tacka alla som kom till oss med era modeller och gjorde sommaren till vad den blev!!

 

Vi lär ses lite varstans men i synnerhet på Brännebron nästa år…

 

VÄLKOMNA å happy landings

Lennart Sköld
Brännebrona Flygklubb